Miért érdemes együttműködnünk egy business coach szakemberrel?
Mi fán terem a vállalkozásfejlesztés?
A vállalkozásfejlesztés rövid, formális meghatározása a következőképpen szólhat: egy hosszú távra tervezett értékteremtés a cégek számára az ügyfelek, a piaci szegmensek és a business-kapcsolatok alapján. Az előbbi definíció igen leegyszerűsített, hiszen a vállalkozásfejlesztés önmagában egy komplex folyamot jelöl, így nehéz néhány szóban egyértelmű képet festeni a tevékenység szervezeten belüli funkciójáról.
A fő cél alapvetően az üzleti növekedés, melynek megvalósítása érdekében egy precíz tervezetet szükséges kidolgozni; ez a stratégia-meghatározás pedig iparáganként jelentősen eltérő lehet, ennek érdekében a vállalkozásfejlesztési szakembernek, avagy esetenként a szakemberek egy meghatározott csoportjának, alaposan ismerniük kell a piaci aktualitásokat, valamint a célközönséget egyaránt, hogy a lehető leghatékonyabban megcélozhassál a prosperálási alternatívákat.
A vállalkozás fejlődéséhez elkerülhetetlenül új ügyfeleket szükséges szerezni, ugyanakkor nem minden potenciális ügyfél fog megfelelni a vállalkozás elvárásainak. Az üzleti föllendülés szempontjából elengedhetetlen a potenciális vevő kapcsán megválaszolni azt a központi kérdést, mely szerint: képes-e megvásárolni mindazt, amit a vállalkozás értékesíteni kíván? Mivel a vállalkozásunknak egyáltalán nem érdeke a homályos stratégia megléte, még kevésbé a sokkérdőjeles, ködös lépések követése, érdemes egy vállalkozásfejlesztő szakember, azaz egy business coach segítségét igénybe vennünk, hogy az együttműködés során eloszlathassuk a kérdés fölött keringő, stratégiai tisztánlátást gátló tényezőket.
A business coach a vállalkozásfejlesztés mecénásaként vesz részt a vállalkozásnövelés folyamatában – felügyeli, segíti és végig-vezeti a vállalat tulajdonosát az üzleti előrehaladás jelentős szakaszaiban. Az üzleti edzőnek is titulált vállalkozásfejlesztő segít:
- tisztázni a business-célokat
- fejleszteni a megvalósításhoz szükséges készségeket
- megjelölni a sikeres vállalkozáshoz szükséges erőforrásokat.
Az effektív megvalósítás érdekében az üzleti coach:
- rendszeres találkozást javasol (mindez történhet online, telefonon, személyesen)
- közreműködésével megvitatják a recens és a jövőben esedékes üzleti problémákat
- támogatja a közösen megfogalmazott, felállított és életbe léptetett terv beállított pályán tartását
- folyamatosan buzdítja a célelérés irányába
- segít az üzleti ismeretek fejlesztésében
- objektív szemléletével segít rálátni a vállalkozás holisztikus működésére (hiányosságaira, erősségeire és jövőbeli lehetőségeire egyaránt)
- támogatja az üzleti és magánélet közötti egyensúlymegteremtést
- a probléma körbejárásával, górcső alá helyezésével hozzájárul a megfelelő célok kitűzésében, és dotálja a tervmegvalósítást
- arra buzdítja ügyfeleit, hogy növeljék önértékelésüket, ismerjék meg egyéni képességeiket, melyet később a privát és publikus szférában egyaránt kamatoztathatnak.
Milyen területek célozhatók meg a vállalkozásfejlesztés procedúrájában?
Általános tervezés – a vállalkozásfejlesztő együttműködik ügyfelével a stratégiai tervezés és a fejlesztés során.
Promóciós tervezés– ezen a folyamatokban segít feltérképezni az irányítási és személyzeti, hirdetési, promotálási, valamint financiális kérdéseket, problémákat. A coach nem adótanácsadóként vesz részt az ügymenetek során, hanem motivátorként, mentori coachként.
Stratégia és tervezés – a vállalkozásfejlesztés során a coach hozzáértő együttműködésével, objektív rálátásával megvilágítja a business-célokat, és rávezeti ügyfelét a megvalósítás útjára. Rámutat az út esetleges buktatóira és megjelöli az erősítendő területeket.
Technológiai tervezés – századunkban egyetlen vállalkozás sem működhet a technológia bevonása nélkül, melynek segítségével megszerezheti versenyelőnyét, hatékonyabban kommunikálhat munkatársaival és ügyfeleivel, időt és energiát takarít meg, javíthatja az üzleti teljesítményt.
Marketingcélú tervezés – mindebben a vállalkozásfejlesztő a vállalkozók korai szakaszában nyújthat segédkezet, melynek keretében a tapasztalt üzleti coach támogatja ügyfelét a márkaépítésben, a marketingstratégiák felállításában, valamint az értékesítés-növelő tervekben.
Melyek az ideális üzleti coach jellemvonásai?
- kellő tapasztalattal rendelkezik a vállalkozások életében felmerülő problémaazonosítás, valamint megoldáskijelölés terén egyaránt
- képes hatékony megoldásokat kínálni a felmerülő problémákra, professzionális iránymutatást nyújtani a business-akadályok ledöntéséhez
- türelmes, őszinte, tisztánlátó
- több sikeres vállalkozás is elégedett munkásságával és jószívvel javasolja az együttműködés elkezdését
- ért a hatékony kommunikációhoz, ugyanakkor kész aktívan hallgatni is, amennyiben úgy látja, hogy a tisztánlátáshoz, a probléma felderítéséhez és az optimális stratégia felállításához ez is szükséges
- kiváló motivátor, rendkívüli módon képes inspirálni ügyfeleit
- termékeny, célravezető visszajelzésekkel szolgál, hatékonyan támogatva az üzleti fejlődést.
Miért van szükség a vállalkozásfejlesztésre?
Néhány statisztikai kimutatás rámutatott arra, hogy a megkérdezett vállalkozások (főként, ami a kis- és középvállalatokat illeti) tulajdonosainak döntő többsége, több mint 90 százaléka, rendelkezik konkrét, meghatározott pénzügyi célokkal, mégis ezen financiális jellegű célkitűzésekről a vállalkozók valamivel több mint 60 százaléka úgy vélekedik, hogy nem tudja, nem képes mindezeket megvalósítani.
Annak érdekében, hogy a már kitűzött pénzügyi terveket életbe tudják léptetni, hogy mindehhez magabiztosan, határozottan, céltudatosan álljanak hozzá, érdemes segítségül hívniuk a vállalkozásfejlesztés módszerét – egy hozzáértő business edző, vállalkozásfejlesztő mentor személyében.
A business coach segít a vállalkozás meghatározott feladatainak és céljainak kezelésében – az üzleti partnerek bevonásától egy esetleges szoftver bevezetésének irányításáig.
A vállalkozásfejlesztés folyamatában a coach patronálja ügyfeleit abban, hogy a lehető legtöbbet kihozzák magukból, terveikből üzleti tevékenységük, törekvéseik során.
Mivel az üzleti környezet rendkívül összetettnek bizonyul, mindemellett pedig permanens módon növekszik, a vállalkozóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az üzleti növekedés pontosan mely szakaszában állnak. A változások az üzleti szférát sem hagyják érintetlenül (sőt!), ezért a vállalkozásfejlesztés során a coach együttműködésével felismerhetjük azokat az új üzleti kihívásokat, melyek hatással lehetnek a vállalkozásunkra. Amennyiben határozott célként jelöltük meg a vállalkozás-fejlesztést, mindeközben pedig meg szeretnénk őrizni versenyképességünket, a változások közepette ne ódzkodjunk kikérni egy nagyszerű coach segítségét, útmutatását, objektív rálátását.
További információ coach témában…